marelle.reismee.nl

Het Grote Essay Experiment

Hier in Ierland, althans in Limerick, zijn ze grote fan van een specifieke vorm van examinering, namelijk een essay. Of nog liever: meerdere essays. Wie ze daar een plezier mee denken te doen is mij nog niet duidelijk; zowel voor studenten als docenten gaat er vreselijk veel tijd in zitten. Bovendien staat de tijd die je erin steekt meestal niet in verhouding tot datgene wat je er daadwerkelijk van geleerd hebt (hypothese 1).

Het is waarschijnlijk dat een aanzienlijk deel van de effectieve tijd die een student besteedt aan het schrijven van een essay besteed wordt aan zaken als het bedenken van een onderwerp, het uitwerken van het onderwerp, spelling en grammatica, woorden opzoeken, het opstellen van de bibliografie en niet te vergeten de paginanummering (hypothese 2).

Daarnaast wordt de effectieve tijd die een student besteedt aan het schrijven van een essay verlengd met de tijd dat een student welliswaar zijn/haar Word-document heeft openstaan, maar tegelijktijd bezig is het het bijhouden van contacten met thuis en twee kamers verderop via alle sociale media voorhanden (ineffectieve tijd), wat ten koste gaat van de efficiëntie (hypothese 3).

Uiteindelijk zal het maken van meerdere essays dit verlies aan efficiëntie ten dele compenseren, waardoor de effectieve tijd die een student besteedt aan het schrijven van een essay afneemt (hypothese 4).

Echter, hierdoor zal er een verschuiving ontstaan in de verhouding effectieve tijd en ineffectieve tijd, waardoor een significante vermindering in de totale tijd die een student besteedt aan het schrijven van een essay uitblijft (hypothese 5).

Het experiment bestaat uit een observatie van 50 studenten van UL (University of Limerick), waaronder 23 mannen en 27 vrouwen (de proefpersonen). Tevens zullen er verscheidene tussentijdse evaluaties plaatsvinden waarbij de proefpersonen feedback kunnen geven over het schrijven van essays. De proefpersonen vallen binnen de leeftijdscategorie 19-26 en zijn verspreid over verschillende studierichtingen (waaronder taal, business en media). Alle proefpersonen schrijven minstens 3 essays.

De duur van het experiment is twee maanden. Het volledige rapport zal dan gepubliceerd worden.

Wordt vervolgd.

ps. En nu geen wijsneuzige opmerkingen gaan maken dat ik in plaats van een blog net zo goed een essay had kunnen schrijven. Of dat dit onderzoek waarschijnlijk meer tijd kost dan het schrijven van een essay. Mijn antwoord is: waar tijdtekort is, daar is koffie.
Goedenacht.

Reacties

Reacties

Casper

Ik hoef nu nog niet zoveel essays te schrijven, maar als dat er volgend jaar meer zijn, dan weet ik je te vinden!
Dan heb jij ook wat tijd om de kennis en ervaring bij het schrijven van een essay te laten bezinken, waardoor je toegevoegde waarde aan mijn stuk tekst optimaal zal zijn, hetgeen het uiteindelijke doel is van die specifieke samenwerking omtrent woorden.

Verder ben ik benieuwd naar je Irish accent, en wil ik graag weten waarom je Stella drinkt i.p.v. guiness. Tessels bokbier, of Grosch herfstbok is trouwens ook niet verkeerd!;)

Het ga u goed.
Vale.

Emile

Ik ga nu geen heel essay zitten schrijven ...
Heb Word niet open maar ben toch bezig met bijhouden van contacten ...
Het verschil tussen effectieve en ineffectieve tijd is mij nog niet duidelijk geworden. Koffie drinken bv. vind ik zinvol en vaak efficient. Is het schrijven van essays niet per definitie inefficient (want meestal zinloos)?
Zelfs niksdoen is soms (vaak?) efficient.
Hoe ga je die 50 personen (efficient) observeren? Doe je dat het beste bij een Guiness? Dan drink je die bijzonder efficient!

Ik hoop dat je niet altijd even efficient bezig bent ;-)

Emile

mama

Ik ben benieuwd naar het volledige rapport, al krijg ik stiekem het idee dat de uitslag al vast staat. Word je betaald door de proefpersonen? Of ga je ze omkopen met koffie,of Guiness of ingenieuze socialemediacampagnes? Of zit er nog iets anders achter?
Leuke foto's trouwens, met je proefpersonen :P

Casper

Mama, ik vind dat je het woord 'of' teveel gebruikt in je tekst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!